INNEBANDY

HOVEDMOMENTER

- bane

- regler/spilesystemer/taktikk

- dribling

- skudd

- finter

BANE:

Fig 1.Innebandybane

Målet er 1,6 m langt og 1,15 m høyt (miniinnebandy 90x60 cm, målområdet 3 x 1,5 m). Et vant som er 50 cm høyt omgir banen helt rundt. Kølla skal ikke veie mer enn 380 gram, og lengden kan være maks 95 cm. Diameteren på skaftet kan være maks 35 mm og bladets bredde må vær mellom 5 og 13 mm. Bladet skal være mellom 50 og 80 mm høyt, og det kan være opp til 35 cm langt med en radius på maks 25 cm. Bladet får ha en bøyning som er opp til 30 mm.

Ballen skal være laget av syntetisk materiale, den skal være kuleformet med en diameter på 72 mm. Ballen skal ha 26 hull, hver med en diameter på 10 mm. Vekten skal være mellom 21 og 23 gram.

Spilletiden er 3x 20 min, med 5 minutters pause i mellom omgangene. Spilletiden er effektiv, dvs. at klokken stoppes ved avbrudd av spillet. Et lag kan anvende maks 17 spillere i en kamp, og det skal være 6 spillere på banen samtidig.

DØMMING

En kamp ledes av to dommere som har lik myndighet. Etter hvert signal viser dommeren retning og tegn for den hendelsen som førte til avblåsningen.

HISTORIE

Innebandy oppsto i USA i 1958, i 1960 ble sporten introdusert offisielt i USA. Sporten oppsto fordi ishockeymiljøet i USA ønsket å utøve hockey både innendørs og utendørs uten bruk av skøyter og beskyttelse. Sporten kom til Norge rundt 1970, da mest brukt som innendørstrening for bandy og ishockeyspillere. Innebandy administreres av Norges Bandyforbund, innebandy ble en del av dette forbundet i 1991. Det første Norske mesterskapet (uoffisielt) ble arrangert i 1988. I 1986 fikk innebandy et internasjonalt forbund, International Floorball Federation. Floorball er altså det offisielle navnet på innebandy. Det spilles landskamper og det arrangeres internasjonale turneringer, EM ble første gang arrangert i 1994.

SPILLESYSTEMER

Et lag består av 6 spillere, 5 utespillere og 1 målvakt (miniinnebandy - antall spillere avhengig av banestørrelse, ikke keeper). Målvakten spiller uten kølle, og han kan bevege seg inne i målområdet. I målområdet kan keeper bruke hele kroppen for å stoppe ballen. Målvakten kan ikke benyttes som utespiller senere i kampen.

Spillere kan byttes ut og inn når som helst, så mange ganger lagene har behov for. Bytte må skje innenfor innbytteområdet. Utespillerne består av to backer, en senter og to forward.

REGLER

Ved faste dødballsituasjoner blir det dømt duell, dvs. at ballen droppes mellom to spillere. Duell blir benyttet bl.a. ved mål og når spillere fra begge lag gjør forseelser som fører til frislag. Ball - bane:

Hele ballen må være innenfor målstreken før det er mål. Når ballen går ut av banen (vantet) blir det dømt innslag til det laget som ikke slo ut ballen. Spiller - motspiller: Ikke lov å:

1) slå/blokkere/løfte motstanders kølle - 2 min utvisning

2) dytte motspiller med andre deler av kroppen enn skulderen - 2 min utvisning

3) plassere kølle mellom motstanders ben - Frislag

4) hoppe og påvirke spillet - Frislag

5) stenge motspiller som prøver å nå ballen - 2 min utvisning

6) løpe baklengs inn i motspiller - Frislag

7) spille uten kølle - 2 min utvisning

8) føre kølla over motstanderen - Frislag

9) holde motspillers arm/kølle/trøye - 2 min utvisning

10) hindre/spille ballen liggende/knestående - 2 min utvisning

11) hekte motspiller - 5 min utvisning

12) Fartlige voldsomme slag, angripe/kaste seg mot motstander - 5 min utvisning

13) Usportslig opptreden - 10 min utvisning

Spiller- ball:

Ikke lov å :

01) løfte kølla over hoftehøyde i baksvinget/fremsvinget, - Frislag (fremsving OK hvis det ikke er spillere i nærheten)

02) stoppe, gripe eller spille ballen med arm/hånd/hode - 2 min utvisning 04) sende pasning med benet - Frislag

05) kaste kølla - 10 min utvisning

Frislag blir tatt der forseelsen ble begått, men ikke nærmere mål enn 3 m.

Straffe blir dømt når:

- en forseelse som ellers hadde ført til frislag foregår i målfeltet.

- en forseelse skjer i det en målsituasjon er i ferd med å utvikle seg.

TAKTIKK

10 basisprinsipper.

ANGREP         ------   Ballbesittelse  -----   FORSVAR 
Gjennombrudd            Dybde                   Opphold 
Bredde                                          Konsentrasjon
Bevegelse                                       Balanse  
Skape rom                                       Nekte rom
BALLBESITTELSE: erobre ballen å holde den i laget

DYBDE: Laget bør ha spiller i bakhånd (ikke på linje) slik at forsvaret ikke blir for sårbart, i tillegg øker det muligheten for spill i angrep.

GJENNOMBRUDD: få ballen hurtig og presist inn eller gjennom motstanders forsvar. Gjennomtrengende pasninger er nyttig også i andre faser av spillet.

OPPHOLD: For å begrense muligheten til effektiv gjennombruddsvirksomhet i angrep. Flest spillere på forsvarssiden av motstanderne (rett side av ballen). Midtbane/angripere forsinker motstanders fremdrift ved å skjerme pasningsmulighetene.

KONSENTRASJON: For å hindre scoringsmuligheter for motparten, eller gjenvinne ballen for eget lag. Spillerne trekker seg tilbake sentralt til en sektor foran mål hvor muligheten til scoring er tilstede.

BREDDE: Laget har spillere på kanten som kan trekke forsvarerne utover til sidene slik at det skapes rom i midten.

BALANSE: Betyr at spillene i forsvar opptrer slik i forhold til hverandre at de hurtig og effektivt kan gripe inn i de angrepsforsøk som går ut på å omgå forsvarerne.

BEVEGELSE: Betyr at ballholder har flere muligheter for pasning til medspillere. Bevegelsen bør foretas enten mot ballholder eller inn i åpne rom, bort fra eller på tvers i forhold til ballholder.

NEKTE ROM: Hindre motspillere å få den plass de trenger for å skape farlige situasjoner.

SKAPE ROM: Målet for angrepsspillerne slik at de oppnår mulighet for scoring.

MANNSOPPDEKNING: Følger motspillers bevegelser ganske tett.

SONEMARKERING: Har en spesiell sone hvor man skal markere motspiller.

KONTRING: Et raskt motangrep som oppstår hvis motstandere mister ballen. Kan være en taktisk disposisjon hvis man har en ledelse og legger seg i forsvar og satser på kontringsmål.

TEKNIKK

DRIBLE: bevege seg fremover ned ballen.

DRAGNING: drible ballen fra side til side.

FINTE: Lure motstander ved å late som man gjør en ting mens man gjør noe annet.

PASNING: får best presise pasninger med lang ballkontakt dvs. skyve ballen.

MOTTAK: køllebladet bør stå vinkelrett på ballretningen.

SKJERMING: Betyr at ballholder er i mellom motspiller og ball (vanskelig å få tak i ballen).

SKUDD: slå ballen direkte med kølla, unngå å slå i gulvet.

TAKLE: Angripe og ta ballen fra motspiller (overdrive - frislag).

VEGGSPILL: Spiller ballen til medspiller og få ballen direkte tilbake.

© B.V.N. 1994.

LITTERATURLISTE
Czitrom A. Floorball - innebandy
Ide strømen 1991.

Innebandykalenderen 1993-94
Norgas bandyforbund 1993